Tomasz Bagiński i Agustin Egurrola stworzyli taneczną miniaturę by pokazać rolę Polski w budowaniu wspólnoty państw Europy. Animacja promuje objęcie przez Polskę przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej.
Spotkanie różnych kultur i narodów, które jest podstawą istnienia UE, twórcy filmu przenieśli na poziom międzyludzkich relacji znanych z życia i przede wszystkim z kina. Muzyczna opowieść o spotkaniu mężczyzny i kobiety oraz zmianach, jakie dzięki temu pojawiają się w ich życiu - to filmowy motyw, który jest czytelny dla odbiorców nie tylko w Polsce, ale na całym świecie.
- Bohaterem prezydencji jest Polska. Unia Europejska to wielka idea i przyszłość Europy, ale dla nas, teraz tutaj to Polska jest bohaterem i tak też jest w naszym filmie. To Polak jest inicjatorem zdarzeń w filmie i to on dokonuje przemiany rzeczywistości. Ponieważ poruszamy się w obszarze symboli, alegorii i dosyć poetyckich skojarzeń naturalnym sposobem pokazania tej przemiany, ale także samej idei prezydencji był taniec. Europa jest w naszym filmie piękną kobietą zamkniętą w chłodnej, dość zachowawczej architektonicznie przestrzeni. Przestrzeń jest również solidnie, choć trochę przyziemnie zaprojektowana. Europa w pierwszych ujęciach filmu jest bardzo piękna, ale trochę brakuje jej życia. W luce pomiędzy budynkami pojawia się sylwetka mężczyzny. To w naszym filmie symbol Polski. Ten nowy bohater wciąga Europę do tańca i w ten sposób ożywia zarówno ją jak i otaczającą architekturę, prowadza w życie. Na końcu filmu, choć pozornie opuszczamy to samo miejsce, to na twarzy naszej bohaterki, Europy budzi się cień uśmiechu, światło w przestrzeni jest dużo cieplejsze i bardziej pozytywne. - mówi Tomek Bagiński, reżyser filmu.
Agustin Egurrola i Adam Skorupa zostali zaproszeni do współpracy by pomóc w stworzeniu filmu, który będzie zrozumiały dla szerokiej widowni, także tej zagranicznej. Adam Skorupa stworzył muzykę opartą na zmodyfikowanym nieco walcu wiedeńskim, który uwspółcześnił dodając elementy typowe dla muzyki rozrywkowej.
- Chcieliśmy by muzyka łączyła w sobie elementy typowe dla wspólnoty europejskiej, Polski oraz współczesnej kultury popularnej. Walc to jeden z najbardziej europejskich tańców, elementy fortepianu dodają mu nieco chopinowskiej nuty, a współczesna dynamika przywołuje nowoczesne utwory taneczne - dopowiada Adam Skorupa.
Agustin Egurrola przygotował na tej podstawie choreografię tańca bohaterów. Prace nad muzyką i choreografią rozpoczęły się w bardzo wczesnej fazie powstawania filmu. Choreografia powstała w oparciu o stworzony przez reżysera storyboard. Taniec bohaterów jest katalizatorem różnych przemian. Zmienia się bohaterka, zamyśloną i nieco apatyczną kobietę z początku zastępuje dynamiczna i zmysłowa tancerka. Zmienia się też otoczenie - zimna, miejska, biurowa architektura dosłownie unosi się w powietrzu, budynki, ławki, drzewa - wszystko wiruje w takt walca, by wrócić w nieco innym układzie pod koniec. Wreszcie, zmienia się też towarzystwo bohaterów - w finałowej scenie widzimy grupę kilkudziesięciu osób tańczących razem.
Taniec jest w tej opowieści głównym przekaźnikiem emocji, dlatego zarówno choreografowi jak i reżyserowi zależało na jak najwierniejszym oddaniu ruchu. Artyści grupy Volt pod okiem Agustina Egurroli wzięli udział w sesji motion capture, dzięki której ruchy postaci w filmie zyskały naturalności.
Prace nad filme trwały około 9 miesięcy - od storyboardu po finalna wersję filmu w 3D stereo. Tworzyło go ponad 20 artystów i grafików współpracujących z Platige Image.
źródło: media2
Jeśli chcesz otrzymywać wyczerpujące informacje z serwisu MRT Net, zaprenumeruj nasz