![Aktualności](modules/News/images/mynews.png)
![](http://www.mrt.pl/eportal/images/aktual/ai_logo.jpg)
Producenci chętnie wykorzystują sztuczną inteligencję do uzyskania wyższej marży na swoich produktach i usługach.
Od końca 2022 roku na rynku nowych technologii obserwujemy kolejny trend. Po rozpowszechnieniu dostępu do popularnych rozwiązań i funkcji za pośrednictwem usług (SaaS oraz pay-per-use) nadszedł czas na kolejną rewolucję – wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji do wzrostu marżowości produktów i usług gigantów technologicznych.
Firma Microsoft poinformowała właśnie o integracji własnego asystenta AI Copilot z usługami Microsoft 365 dla użytkowników prywatnych w planach Personal oraz Family (wcześniej uczyniono to w subskrypcjach dla biznesu). Nowe funkcje, które trafiły do Microsoft 365 spowodowały podniesienie ceny za usługi. Co istotne mowa o dużych zmianach cennika, a nie niewielkich korektach związanych z inflacją oraz kursem walut. Obecnie roczna subksrypcja Microsoft 365 Personal to wydatek aż 429,99 zł, co oznacza wzrost o 43% w porównaniu z ceną 299,99 zł przed integracją Copilota.
Powyższy przykład idealnie obrazuje w jaki sposób firmy technologiczne zamierzają odpracować koszty poniesione na działania R&D związane z AI. Sztuczna inteligencja jest aktualnie modnym słowem w branży. Mocno oddziałuje również na użytkowników końcowych. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat większość firm technologicznych zaimplementowała AI w swoich usługach i produktach nawet jeżeli technologia ta była już powszechnie wykorzystywana przed upowszechnieniem ChatGPT (np. uczenie neuronowe w smartfonach Apple pojawiło się już w 2016 roku).
Firmy oferujące swoje usługi wspierane przez AI często korygują ceny podczas implementacji nowych subskrypcji lub zmian cennika. Producenci urządzeń elektronicznych implementują AI w swoich urządzeniach wymagając zmianę sprzętu, aby skorzystać z nowych opcji (np. Apple) lub planując wprowadzenie opłat za AI po okresie darmowych testów (np. Samsung z Galaxy AI).
Tym samym AI stało się pretekstem do podniesienia marżowości w branży nowych technologii, która odczuła duże skutki związane z wybuchem pandemii, zerwanymi łańcuchami dostaw, a później konsekwencjami wojny gospodarczej. Oznacza to, że nawet nie korzystając z AI bardzo prawdopodobnie jest, że za elektronikę lub usługi zapłacimy więcej.
źródło: cwJeśli chcesz otrzymywać wyczerpujące informacje z serwisu MRT Net, zaprenumeruj nasz Newsletter